Suus en Brett in Azië

Cambodja

Dames en heren, jongens en meisjes... Vandaag is er een grote dag aangebroken... Eindelijk krijgen jullie een update! jaja! :D

Ondertussen zijn Brett en ik weer wat landjes verder, maar laten we beginnen waar we gebleven waren ;)

Op 9 januari waren Brett en ik 6 maanden bij elkaar, om dit te vieren besloten we om richting Thailand te vliegen. Dit was allemaal helemaal super, maar op 9 februari besloten we voor ons 7 mnd samenzijn maar naar Cambodja te vliegen! Haha

We zijn uiteindelijk 2 weken in Cambodja gebleven omdat we al een ticket hadden geboekt. Helaas helaas, want we vonden Cambodja echt helemaal geweldig..

Om een uurtje of 1 landden we in dit prachtige land, en waren we reuze benieuwd of het veel zou verschillen met Thailand. Een wereld van verschil bleek al gauw. We vonden Thailand al redelijk arm, maar Cambodja was nog veel armer. In de taxi naar onze guesthouse, kwamen we ineens langs krottenwijken. Noem me verwend, maar ik ken deze alleen van TV. Van de beelden uit Afrika welteverstaan. Ik vond het dan ook best wel schokkend om dit ineens met eigen ogen te zien. Het is altijd een ver-van-je-bed-show, en om het dan ineens met eigen ogen te aanschouwen is toch wel andere koek.

Na de spullen gedumpt te hebben bij ons GH, gingen we een hapje eten in het centrum aan de rivier. Hier bleek al gauw wat de lonely planet bedoelde met 'verticale boekenplanken', want stuk voor stuk kwamen er kindertjes met een krat boeken om de nek langs. 'Special price for you'. Ook verscheidene kindertjes die om geld en eten vroegen. Je eerste reactie is om ze al je geld te geven, maar de trieste waarheid is dat de meesten zijn gedrilled door criminele organisaties en dat de kinderen zelf dus alles aan hen moeten afstaan. De enige manier om dit te stoppen, is als de toeristen niets meer aan deze kinderen geven. Zodat ze in de ogen van de organisatie niets meer waard zijn, en dus ook niet meer geronseld worden voor dergelijke praktijken.

Op onze 2e dag Phnom Penh zijn we op pad geweest met een tuktuk meneer die zichzelf de naam Elvis had gegeven (makkelijker dan pdaom thak) en hebben we een dagtour gedaan. Royal palace bezicht wat erg onwerkelijk was. Dit omdat ze daar zilveren vloeren hebben, gouden budda's belegd met diamanten en edelstenen en nog geen kilometer verderop ligt de krottenwijk. Heel apart.

We zijn ook naar de Killing Fields geweest. Nu heb ik op school eigenlijk alleen geleerd over de oorlogen in Europa, en vrij weinig over de oorlog in het Oosten. Dus had ik nog wel wat bij te leren voordat ik aan deze tocht begon. In het supersuperkort: begin jaren '70 was hier een gigantische oorlog aan de gang Een meneer genaamd Pol Pott wilde een compleet nieuw Cambodja en besloot om daarom 2 miljoen mensen uit te roeien (de totale bevolking was op dat moment 8 miljoen). Alle slimme mensen moesten worden omgebracht, zodat die geen bedreiging waren voor het nieuwe regime. Nu werd het begrip 'slim' al snel toegepast op mensen; zelfs het dragen van een bril was reden genoeg. De geschiedenis is veel uitgebreider maar ik vraag me af in hoeverre jullie hierin ge'intereseerd zijn ;)

We hebben Tuol Sleng ook bezocht, wat van origine een school was maar in de oorlog als martelplaats werd gebruikt. Het was allemaal heel erg grafisch, en dus ook best wel heftig dus we hebben niet alles bekeken.

Toen hadden we ineens alle toeristische attracties gedaan die we wilden doen, in 1 dag! Haha Ging iets sneller dan verwacht. Je kon nog veel meer doen, maar het bezoeken van een weeshuis bv sprak ons niet aan.

De overige dagen hebben we voornamelijk besteed aan tripjes naar de Thaise Ambassade, omdat we een 60dagen toeristenvisum moesten regelen voor Thailand. En verder het rondkijken op de markten/straten/winkels etc etc. Op vrijdagavond gingen we uit eten in het centrum en hebben we een boek gekocht bij 1 van de kinderen genaamd 'First they killed my father' wat de Oosterse versie is van Anne Frank. Erg indrukwekkend boek, net als de jongen die hem aan ons verkocht. Tien jaar, en wilde doctor worden of tuktukrijder. Prachtig ventje! Op de weg naar huis zagen we ineens in een zijstraat alle tuktukrijders liggen slapen. Deze mensen hebben geen thuis om naar terug te keren, en slapen in groepjes op straat. Ook kwamen we langs een moeder met 3 kindjes die al lagen te slapen, onder een grote reclame poster van Rolex. Dit is echt het land van de contrasten. Vreselijk.

Op zaterdag was het tijd om verder te gaan en na 5 uur in de bus belandden we in het kleine plaatsje Battambang. Battamhoe? BATTAMBANG! Hehe. Ik had er ook nog nooit van gehoord maar het bevat een opstapplaats op de boot richting Siem Reap.

Hier hebben we niets bijzonders gedaan, we zouden een kookcursus doen (jaja) maar de mensen vonden we erg onvriendelijk en toen ik een rups in m'n eten vond had ik het gevoel dat ze misschien toch niet zo goed konden koken. :p

Op maandagmorgen 7.00 vertrok de boot naar Siem Reap. We hadden geen idee hoe lang de reis zou duren gezien de Lonely Planet zei 'ergens tussen 3-8 uur' en locaal hoorden we 11/12 uur vanwege de droogte. Super. Geef mij maar een airconbus, maar nu heb ik zo'n avonturier bij me die dit wel wat leek. Uiteindelijk duurde de reis 9 uur, en was ondanks de hitte (40 graden) echt een super reis! Het is zeker weten een hoogtepunt in onze trip. Negen uur lang op de boot in de hitte, maar het was het dubbel en dwars waard. Je gaat namelijk recht door alle landschappen en dwars door alle kleine dorpjes heen. Allemaal kleine hutjes en kindertjes die met big smiles naar je zwaaien en met je mee proberen te rennen. Echt super. Een echte aanrader voor mensen die nog twijfelen of ze dit wel of niet zullen doen. Foto's zullen later nog worden geplaatst!

In Siem Reap aangekomen bleek ons onderkomen echt geweldig te zijn. Namelijk bij 'Rosy Guesthouse'. De bedden en kussens waren zo goed dat we ze eigenlijk wel wilden overkopen! haha.. Omdat we bekaf waren van de reis besloten we relaxed binnen te blijven en wat bij te slapen.

Op Dinsdag ging het helaas mis bij mij en had ik een flinke zonnesteek te pakken en was ik volledig uitgedroogd. Ik wist ook wel dat ik op de boot te weinig had gedronken maar we wisten niet of we onderweg zouden stoppen en hoe lang de trip ging duren. Uiteindelijk stopten we ook maar 1 x. Helaas met als gevolg dat ik dinsdag doodziek op bed lag en nog geen water binnen kon houden. Dit bracht toch wel paniek bij ons op, omdat we maar tot vrijdag zouden blijven en Siem Reap 1 van de hoogtepunten moest worden van onze reis gezien ze hier het grootste religieze monument ter wereld hebben.

Gelukkig voelde ik me op woensdag al wat beter en ging er zelfs wat toast in, en op donderdag voelde ik me goed genoeg om met de tuk tuk op pad te gaan. Het was bloedheet, maar met een fijn briesje op de tuktuk nog net vol te houden.

We hebben de hele dag de ruines bekeken wat erg indrukwekkend was, maar voor ons gelukkig niet de moeite was geweest om 3 dagen te doen :p We zijn namelijk erg goed in alles snel bekijken :p

Op vrijdag was onze volgende vlucht alweer. Dit maar was de bestemming KUALA LUMPUR! HA! Die had ik zelf ook niet zien aankomen! Maar hierover lezen jullie de volgende x meer ;)

Dikke knuf uut t verre Oosten!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ps. De site loopt steeds vast bij het uploaden van de foto's. Gezien mijn temperament met niet werkende apparatuur kan het zijn dat er vanaf heden geen foto's meer worden geplaatst. Dit om te voorkomen dat ik in een Thaise gevangenis terechtkom wegens ernstig vandalisme. Excuses!

Reacties

Reacties

josZie

Ik begin er nu sterk aan te denken om zelf ook eens richting cambodja te reizen. De contrasten tussen arm en rijk zijn altijd naar om te zien, maar laten een mens wel weer beseffen hoe rijk wij in het westen eigenlijk zijn.
Hoewel het raar is om de armen als een toerist te bezoeken vind ik wel dat iedereen het eens met eigen ogen zou moeten zien. Waardevolle les denk ik.

Okay, genoeg serieus gel*ld. Goed om te lezen dat jullie het nog altijd naar de zin hebben.

Kan je een mooie foto vanaf onder bij de Petronas Towers maken in Kuala Lumpur? Dat is een machtig gebouw.

veel plezier nog en groeten aan Brett.
Jos

papa

nou nou, wat een verhaal. had telefonisch al wat gehoord maar ik voel me nu echt wel ff al te bevoorrecht met net een decadente luxe luier vakantie achter de rug. een oude wijsheid is; onderzoek alles en behoud het goede, ben er van overtuigd dat jullie een goede ervaring aan het opdoen zijn wat ongetwijfeld een positieve les in levenswijsheid is.
het kan bovendien niet anders zijn dan dat jullie met al die avonturen elkaar goed hebben leren kennen in de 7 maanden en dat is in ieder geval alleen maar positief. hartelijke groeten en tot horens.

Marcella

He Suus en Brett natuurlijk,

Vind het nog steeds super om jullie verhalen te lezen. Wat een avonturen zeg... Wel lef hebben om zo'n grote reis te maken.
Geniet nog maar lekker!

Dikke knuffel

mama

Ik kan nu pas reageren want onze computer is stuk en moet dus naar de maakmeneer. Ik was redelijk onthand totdat ik mij bedacht dat er boven nog een computer in de kast stond met een gastaccount. Gered!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jammer dat je geen foto's meer stuurt al schrok ik wel van het roze nekje! Verder natuurlijk een mooi verhaal maar ik ben niet anders van jou gewend. Dikke knuf van je moe

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!