Suus en Brett in Azië

Kanchanaburi, Ayutthaya & Chiang Mai!

Dag lieve mensen thuis!

Ik begin maar gewoon waar ik vorige keer gestopt was haha!

Zondag 18 januari hebben we een dagtour gedaan. Een vol programma stond ons te wachten: Een trekking op een olifant (hellup!), Bamboo Rafting, Hellfire pass & Memorial museum, relaxen bij de Sai Yok Noi waterfall, 1 of andere heilige rots bekijken, een korte treinreis over de Death Railway en als laatste de brug over de River Kwai bekijken! Zo!

Om 8.00 werden we opgehaald, dat was wel wennen zeg! We zouden met een groep gaan maar het bleek dat er maar 1 ander meisje geinteresseerd was in deze tour en dus waren we met z'n drietjes. Als eerste gingen we op weg naar de waterval, wat niet zo heel veel voorstelde. Daarna gingen we richting Hellfire pass + museum. Veel dezelfde informatie als het museum waar we al geweest waren maar desondanks toch erg indrukwekkend. Hellfire pass was hier 500 meter vandaan en om daar te staan is toch wel heel erg gek. Dit is namelijk de plek waar de mannen in WO2 de grootste doorgang moesten maken voor de trein. Zie de foto's.

Daarna was het tijd voor de olifanten! Vet spannend haha! Wat zijn die beesten stug en harig zeg. Brrr. Heel raar om ineens bovenop zo'n gigantisch beest te zitten. Onze olifantenmeneer heeft heel veel foto's van ons gemaakt, waar we echt superblij mee waren :D Toen kwam er de vraag of we misschien op z'n nek wilden zitten (van de olifant, niet van de meneer) en Brett wilde dit wel. Toen durfde ik later ook wel, maar heb net lang genoeg gezeten om een foto te maken (schei toch uit zeg, doodeng om daar te zitten!).

De bambooraft was nogal saai, gezien dit eigenlijk alleen een beetje dobberen op de rivier was. Maar toch lekker met de voetjes in het water van het uitzicht genoten. De rest van de dag vloog voorbij en voordat we het wisten stonden we weer bij ons hostel.

Maandag gingen we Kanchanaburi verlaten en was het tijd voor Ayutthaya. We moesten 4,5 uur met de bus dus weer vroeg op. Daar aangekomen kwamen we meteen 2 andere backpackers tegen en zei raadden ons het P.U. Hostel aan. Wat een verademing! We zijn toch niet de enige backpackers hier. We begonnen ons namelijk al wat verlaten te voelen, omdat we bijna alleen locals tegenkwamen. Nu weten we dat de credit crunch (+ de staking hier op het vliegveld in December) ervoor heeft gezorgd dat het toerisme hier met 50% is verminderd!
Ayutthaya heeft zeer vriendelijke mensen. De mensen lachen hier en zijn erg warm. Een hele verademing om eerlijk te zijn, want in BKK en Kanch warden we enkel afgesnauwd en als wandelende pinautomaten gezien. ‘s Middags hebben we een boottrip gemaakt om de stad wat te verkennen; enkele temples bekeken en ‘s avonds de nachtmarkt bezocht. Hier hebben we echt superlekker gegeten. De locale hapjes bevallen ons steeds meer! Haha

Op dinsdag en woensdag hebben we niet echt veel gedaan. Beetje barretjes, uitgebreide lunches en een Boeddha in een boom bezocht. Jaja! Dat is namelijk de trekpleister van deze plek. Samen met de ruines van het oude koninkrijk.

Woensdagavond vertrokken we richting Chiang Mai. We twijfelden erg over hoe we erheen zouden gaan; met de bus of met de trein, gezien het toch ongeveer 9 a 10 uur reizen is vanaf hier. Na het geweldige verkooppraatje van onze hosteleigenaresse gingen we overstag met de bus. We zouden namelijk met de speciale VIP bus worden opgehaald van onze hostel. Ideaal! De stoeltjes konden naar achteren worden verzet, er was airconditioning en een toilet aanwezig. Klonk goed!

Inderdaad; het KLONK goed.

De realiteit: We werden om 20.15 met een kleine taxi opgehaald bij onze hostel. Hier zat al een stel in die ook richting Chiang Mai ging dus we werden al wat gerustgesteld (de tuktukmeneer sprak namelijk geen Engels). Na ongeveer een half uurtje rijden stopten we ineens langs de autoweg. Brett en ik moesten eruit. Huh? In de middle of nowhere? En het andere stel moest blijven zitten, ook al gingen zij ook naar Chiang Mai?!! Oh jee. Of we worden nu beroofd, of er komt inderdaad een bus hier om ons op te halen. De tuktukmeneer liet z'n moeder bij ons achter en reed weg met het andere stel. Ai. Wat gaat er nu toch in vredesnaam gebeuren? Na ongeveer 10 minuten wachten kwam ere en gigantische afgeladen bus aan en moesten we instappen. Er waren enkel 2 plaatsen vrij boven in de bus, volledig achterin. De enige stoelen die niet te verstellen waren. Helaas hadden de andere backpackers niet de moeite genomen om zich eerst op te frissen en het rook dan ook voortreffelijk in de bus. Brett had het geluk dat er een poolse gewichtheffer voor hem zat waardoor hij zich verder niet meer kon bewegen in zijn stoel. Hoe fijn.

De beste manier om tijd te verdrijven in een dergelijk situatie is om te slapen, dus dat was ook precies wat ik ging doen. Om kwart voor 1 ‘s avonds werd ik weer wakker door een zeer benauwd kijkende Brett die erg nodig moest plassen. Toen bleek dat het toilet op slot zat(?!) en moisten we wachten op de stop. Gelukkig kwam deze snel en kregen we 30 minuten de tijd om even de beentjes te strekken in de frisse lucht. Ideaal en erg welkom! Hup de bus weer in en toen ging het mis bij Suus. Ik kon die lucht echt niet meer aan. Vre-se-lijk. Snel een zak gegrepen en mijn maaginhoud erin gedeponeerd. Ik herhaal; Vre-se-lijk! Toen voelde ik ineens m'n benen erg warm worden en bleek date r een groot gat zat in de onderkant van de tas. Hoe verzin je het! Verschrikkelijk dit! Hup de broek uit, en wonder boven wonder had Brett z'n pyamabroek in z'n tas zitten en kon ik deze aan de rest van de reis. Oi oi oi wat een geode reis hebben we daarna nog gehad! (Nu kan ik er overigens voorzichtig om lachen).

Donderdagmorgen om 7.00 kwamen we in de Noordelijke hoofdstad van Thailand aan! Chiang Mai! Yay! We werden gedropped bij 1 of ander bureau die ons meteen een tour + kamer wilde verkopen maar hier hebben we vriendelijk voor bedankt. We hadden toch al zelf een hostel geboekt en we gingen op weg. Ons hostel hier is echt geweldig! Het lijkt wel een hotel! We hebben een gigantische kamer in de binnenstad, met aircon + kabeltv (met filmkanaal! Yay) en een geweldige douche. Pure verwennerij dit! ‘s Avonds hebben we genoten van de geweldige nachtmarkt die ze hier hebben. Supergroot met de meest geweldige souvenirs. Het liefst zouden we een hele koffer vol kopen en met de post naar huis sturen, maar dan ben je helaas zo 100 euro kwijt L

Op vrijdag hebben een zeer belangrijke ontdekking gedaan! Namelijk (hou je vast) Suus en Brett zijn geen backpackersmaterial! haha Wat een gedoe zeg om steeds weer een bus of treinte moeten halen, je tassen te pakken en weer verder te reizen. Natuurlijk wisten jullie thuis al wel dat dit een heel gedoe zou zijn, maar nu zijn we er zelf ook achter. En dus hebben we een radicale beslissing genomen: we hebben namelijk besloten om onze zeer nauwkeurig geplande route te deleten, en te vervangen voor een compleet nieuwe route. Wij hebben namelijk behoefte aan het strand! Jawel! Geen tempels bezoeken met 35 graden, maar lekker op het strand in de hangmat met een boekje en een watermeloenshake. Klinkt ons toch wat lekkerder in de oren dan rond te trekken in 4 landen in 3 maanden :p

En dus vliegen we woensdag naar Bangkok en gaan dan naar de oostkust Ko Chang (eiland). Daar blijven we zo'n 12 dagen en dan verloopt onze visum dus dan vliegen we 8 of 9 februari van Bangkok naar Phnom Pen (Cambodja) en vragen we daar een toeristenvisa aan (60 dagen). Daar verblijven we hoogstens een maand (dit is namelijk een ticket die we nog niet hebben geboekt omdat we niet weten hoe lang visum duurd), dus dan hebben we nog een maand om zuid thailand te doen! Kunnen we dan lekker gaan snorkelen! haha, het leven is zo gek nog niet he!

Na dit allemaal opnieuw uitgeplozen te hebben (regels visum/vluchten/route) waren we bekaf en zijn we een hapje gaan eten. We kwamen terecht bij een gigantisch gourmet/BBQ restaurant. Zag er supergezellig uit en dus besloten we hier te gaan eten. Iedereen had z'n eigen soort van gourmetstel en je kon je eten kiezen uit ongeveer 30 bakken met eten. Als er 1 specifiek moment is om voedselvergiftiging te krijgen dan is het nu wel; 20 bakken met rauw vlees om uit te kiezen. Maar het was in ieder geval wel lekker ;)

Hierna liepen we tegen een gezellig cafeetje aan en we werden door een erg aardige Thaise jongen uitgenodigd om een biertje met hem te nuttigen. Bleek het de stamkroeg te zijn van Manchester United fans en dus waren we erg welkom! Haha! Erg leuke avond gehad!

Op zaterdag hebben we de stad wat meer verkent en nu is het alweer zondag! We zijn alweer dik 2 weken uit Nederland! Vanavond ga ik lekker naar een Spa toe waar ik een heerlijke massage en bodyscrub ga krijgen. Kortom; ik vermaak me hier wel!!!

Ik zal de foto's een andere keer uploaden!

Ik hoop dat alles daar goed is, en iedereen bedankt voor de leuke berichten :D

Hele dikke knuf

Suus

papa

hoi suus,

we hebben er smakelijk om gelachen. ik zie het helemaal voor me een zak zonder bodem, en dan in de pyjama broek van brett!!!! en nu heb ik steeds last van dat beeld want ik zie je gezicht namelijk ook kortom lachvitamientjes genoeg voor de komende tijd! kan me vervolgens goed de beslissing voorstellen om het maar even wat relaxter aan te gaan doen, er is nog tijd genoeg maar je moet wel avonturen blijven beleven want ik kijk al weer uit naar de volgende story. heel hartelijke groeten aan beiden en een dikke knuffel.

mama

Wat erg dat jij ook bijgedragen hebt aan de geur in de bus!!!!!!!!! Wat moet jij je ongelukkig hebben gevoeld maar het verhaal is natuurlijk prachtig, dit vergeet je je hele leven niet meer! Ik trouwens ook niet. Houden jullie wel goed de data van de visa in de gaten! Ik zag gisteren een programma op de tv van 2 packpackers die op de luchthaven werden aangehouden omdat hun visum 10 dagen geleden was afgelopen. Ze hebben 3 maanden in de gevangenis gezeten voor ze weer naar Nederland konden. Ik hoop dat jullie gezond op het eiland aankomen en geniet daar van het strand.
Dikke smok voor jou en Brett.

JosZie

Heya Suus en Brett! Echt gaaf dat jullie nu daar zitten!! Ben stiekem wel een beetje jaloers. Jammer dat jullie niet meer de avontuurlijke kant kiezen, maar op het strand hangen is ook niet verkeerd. Moest heel hard lachen om je verhaal in de bus.
groeten aan Brett,
J

Ywe

Ge-wel-dig! Wat weer een verhaal, daar houden we van! Wat erg van die zak zeg =( *gniffel*

anyway goed dat jullie gaan chillen! Fijn dat je dat soort beslissingen zo kan nemen, wat zal dat een gevoel van vrijheid zijn =)

Ik zit vooral met deadlines en dergelijke...

Groetjes!

Opa Koele

Hai Suus en Brett

Wat zien jullie toch geweldig veel.

Opa en Oma vinden het geweldig dat jullie zoveel van de wereld zien.

Dat jullie er veel plezier hebben om dit te doen en we leven met jullie mee.

Veel reis plezier en liefs van opa en oma!

Dorien Middelkoop-Leijen

Hoi Suus,

Wat ontzettend leuk, om je op deze manier te 'volgen'! Zelf ben ik nooit in Thailand geweest, en vanwege mijn werk op het reisbureau is het heerlijk om je blog te lezen!!! Nog heel veel plezier daar en ik kijk al uit naar je volgende blog en natuurlijk de foto's van die 'luxe' bus en de olifanten!!!

papa

hoi meissie,

nog even voor ons vertrek naar Egypte een laatste virtuele groet.

we gaan dus samen een wedstrijdje bruinbakken doen, vergeet dus niet wat foto's te uploaden.

mama is de jury en de prijs is een fles Sambucca o.i.d. ;-)

weet dat we straks 4,5 uur dichter bij jullie zijn dus als we flink schreeuwen moeten we elkaar kunnen horen.

blijf genieten met en van elkaar,

knuf aan beiden